Swden Politik

Författare Ämne: Donald Trump  (läst 48116 gånger)

Utloggad Cougar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
Donald Trump
« skrivet: februari 11, 2017, 11:47 »
på frågan om han kunde hålla isär sitt affärsimperium och sitt uppdrag som president har nu, tre veckor in på sin period, fått sitt svar.
Från sitt officiella Twitterkonto har han Twittrat om att handelskedjan Nordstroms har slutat sälja Ivanka Trumps varor "my daughter ivanka has been treated so unfairly by @Nordstroms. She is a great person" osv.
Är det rimligt att mannen på världens mest uppsatta position puschar för sin dotters märke?
Senare skickade han Conway att i en direktsänd intervju hylla Ivanka som en förebild och direkt uppmana folk att handla hennes prylar  :o :o
det roliga är att Nordstroms aktiekurs steg efter denna turbulens, är det ett trendbrott? är detta den nya Trump-effekten att företag som dissas av Trump blir självsäljande...

Nästa tveksamma affärsuppgörelse är att försvardepartementet har hyrt in sig i Trump Tower, skattepengar kommer på så sätt att flöda direkt ur stadskassan till Trumps imperium, med tanke på hyrorna på Manhattan så rör det sig nog inte om småpengar heller.




Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2017, 13:15 »
Det är väl mycket möjligt att Nordströms såg sig tvingade att slänga ut hennes kläder för att de itne skulle bli bojkottade av "trumphatarna" i USA.
Och är så fallet så har ju Trump rätt i sak.
Sen är det ju förstås barnsligt att hålla på och twittra om allt möjligt, men det är liksom en annan sak.

Att han håller upp sin dotter och hennes arbete ingår väl i jobbet att vara far, kanske skulle han dock försöka separera sitt liv och politiken lite mer, samtidigt tror jag att de flesta som röstade på Trump har fått precis vad de ville ha, nån som rör om i grytan och inte är så mjäkig.

Utloggad Cougar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2017, 14:57 »
Det är väl mycket möjligt att Nordströms såg sig tvingade att slänga ut hennes kläder för att de itne skulle bli bojkottade av "trumphatarna" i USA.
Och är så fallet så har ju Trump rätt i sak.
Sen är det ju förstås barnsligt att hålla på och twittra om allt möjligt, men det är liksom en annan sak.

Att han håller upp sin dotter och hennes arbete ingår väl i jobbet att vara far, kanske skulle han dock försöka separera sitt liv och politiken lite mer, samtidigt tror jag att de flesta som röstade på Trump har fått precis vad de ville ha, nån som rör om i grytan och inte är så mjäkig.
Det verkar ju inte så logiskt med tanke på att man i så fall riskerar bojkott från den andra sidan om de behållit varorna...

Det lustiga är ju att han inte alls verkar förstå hur politik fungerar, han tror att han kan driva igenom beslut bara genom att skriva en order på ett papper utan att ha med sig senaten.

Jag såg just ett inslag om den berömda muren mot Mexiko, de som ligger närmast att vinna anbudet för all försäljning av betong är ett mexikanskt bolag  :)


Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2017, 08:51 »
I varje inslag man ser om Trump så måste man ha i åtanke att ha alienerat media, så de kommer att vinkla allt de skriver till Trumps nackdel.
Det återstår att se vad han levererar, det skulle förvåna mig mycket om han väljer att upphandla betong från mexico, även om de skulle vara billigare.

När det gäller hans orderskrivning så kanske det är så enkelt att allt inte måste utredas och förhandlas om i evigheter.
Än en gång tror jag att de som röstade på Trump har fått precis vad de ville ha, någon som går från ord till handling utan en massa långbänkar.

Utloggad Cougar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2017, 07:05 »
CNN saltar storyn lite extra och FOX gör sitt bästa att släta över de värsta blundrarna, sanningen ligger som vanligt någonstans i mitten..
Jag är långt ifrån någon expert på Amerikansk politik, men jag har för mig att presidenten har hand om militären och utrikespolitiken och att det är kongressen som stiftar lagar och justitiedepartementet som håller i budgeten, och att det är uppdelat så för att demokratin ska kunna säkerställas i Amerikas statsskick..

Då är det väldigt konstigt att Trump utfärdar en hel hög med executivordrar till höger och vänster som ändå aldrig kommer att gå igenom.
Vad jag tror så gör han såhär nu i början för att sedan kunna gå tillbaka om något går fel och säga " titta här, jag försökte ge en order om det första månaden i ämbetet men det gick inte igenom"
Istället för att gå rätt väg och försöka få igenom sina förslag genom kongressen.

He is covering his back




Utloggad Cougar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #5 skrivet: mars 01, 2017, 06:51 »
Nä, jag undrar om de verkligen får vad de vill ha, många fattiga har röstat på Trump med hopp om att få jobb och bättre sjukförsäkring mm. men det verkar nu som om Trump delat ut tomma julklappar.
Han har lovat att öppna gruvor, gruvbolagen har övergett gruvorna därför att procenten brytbar massa inte är tillräcklig för att få (tillräcklig) vinst så de kommer inte att öppna, ska då Trump öppna gruvor i statlig regi?

Det verkar som Trump nu dessutom är på väg mot sitt största nederlag då han plötsligt insåg att sjukförsäkringsfrågan är betydligt mer komplicerad än han kunde förutspå, och han har så smått tagit steg för att backa från sitt löfte.
Förra veckan lät det:
"everybody is going to be covered, the transition from Obamacare is going to be made within a day or maybe 1 hour, its going to be practicly seemless"
Och på frågan :" whos going to pay for it?"
svarade han :" we are , the government, everybody's going to be covered"

nu, en vecka senare låter det såhär "everybody is going to have access to great healthcare" vilket inte riktigt är samma sak som gratis

 

Utloggad boek

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #6 skrivet: mars 01, 2017, 10:02 »
Ser inte ut att vara så illa som domedagsprofeterna påstår.

Optimistiskt och uppskattat Trump-tal
http://edition.cnn.com/2017/02/28/politics/donald-trump-joint-address-poll/

Utloggad Cougar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #7 skrivet: mars 01, 2017, 15:28 »
... och det talet var ju knappast representativt för Donald Trump, för en gång skull så verkar han ha hållit sig till ett manus och inte tänkt själv.

ETT lyckat tal efter alla otroligt konstiga uttalanden övertygar i alla fall inte mig.

Utloggad Cougar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #8 skrivet: mars 02, 2017, 07:07 »
Det i sig själv säger ju rätt mycket om Trump, han håller ett tal där han INTE får frispel och delar ut kängor till höger och vänster eller gör sid själv till åtlöje, och han blir höjd till skyarna....

Han har ju satt ribban rätt lågt. 

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #9 skrivet: mars 02, 2017, 20:25 »
Med självförtroende kommer man långt.
Har han självinsikt också så kommer han att börja lyssna mer på sina rådgivare.
Men några onödiga långbänkar kommer det inte att bli.
Om de fattiga i USA är så korkade att de trodde de skulle få bättre eller billigare vård med Trump så är det illa ställt med befolkningen i USA.
De behöver inte bara vård, utan förstånd.

Vad de kommer att få är:

En mur mot Mexico, det vill nog många ha, utom de som knarkar.
En tuffare krigsmakt, som skickat specialstyrkor för att ta bort de värsta svinen inom IS och andra terrorgrupper, de kommer att skjutas på löpande band.
Skattesänkningar för företag och rika.
Tullar på sånt som flyttat ut ur USA, skulle eventuellt kunna skapa lite mer jobb, men allt kommer samtidigt att bli dyrare - oavsett om det blir dyrare p.g.a. tullen eller p.g.a. de högre produktionskostnaderna i USA.
USA kommer att minska utgifterna till alla utommilitära insatser t.ex. till FN, olika hjälporgan och liknande.

Utloggad Cougar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #10 skrivet: mars 03, 2017, 06:43 »
Och troligen har han med sin muslim-ban grundlagt en framtid med större radikalisering.
IS vill ge sken av att alla är emot muslimer och att heligt krig är enda sättet att freda sig,
Trump har spelat dom rätt i händerna.

Dessutom tar han steg mot att plocka ner demokratin i och med att han portar vissa nyhetsbyråer från vita husets presskonferenser

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #11 skrivet: mars 03, 2017, 16:48 »
Nja, jag måste säga att jag håller med om att vi i västvärlden inte får vara för blåögda, islamisterna har som mål att ta över världen. (På samma sätt som Kristna vill ta över världen, men mer uttalat)
Vi har runt 40% utlänningar i Sverige idag, om några år är de troligen över 50%, vad är det som hindrar dem att starta upp muslimska brödraskapet i Sverige?
(varför har de inte redan gjort det?)

Ingen trodde att de skulle ta över frihets och demokratikampen i arabvärlden, att det gick så lätt som det gick tror jag beror på att många av de muslimska männen har väldigt nära till att bli radikaliserade, de som inte redan är det.
Det behövs ingen Trump för det, bara ett öppet spelfält, eller att de hamnar i majoritet.
Vi Svenskar/nordbor skulle alldeles säkert starta upp ett eller flera partier om vi var tillräckligt många i ett annat land, så det i sig är ju inget konstigt eller någon konspirationsteori.

Rent allmänt tycker jag att det är hög tid att ta ett steg tillbaks i globaliseringen, återinför gränskontrollerna, i vart fall i viss mån, inom EU, och i vart fall så länge EU:S yttre gräns inte är säkrad.

Om vi inte gör något så kommer enorma mängder fattiga afghaner, afrikaner och araber att komma in i EU, och då främst till Tyskland och Sverige.
Befolkningen i Storbritannien har insett allvaret i detta, och i brist på reaktioner från EU så valde de Brexit, det är väldigt synd att det skulle behöva gå så långt med EU-ledarnas naivitet att de lämnar nu lämnar EU.

Har man en annan syn än mig så har jag respekt för det, men då skall man också vara beredd på en allt sämre välfärd, lägre pensioner, mer kriminalitet o.s.v. - alltså sånt som vi redan ser tydliga tecken på.
Värt att betänka är också att vi inte sett ett enda resultat av de senaste två årens invandring (Förutom då våldtäkter och mordbränder) ännu, de oroligheter vi ser i dagens utanförskapsområden är resultatet av den invandring vi haft de senaste 10-15 åren, inte den enorma mängd som kommit sedan 2015.
Och snart börjar anhöriginvandringen komma igång, någon som vet hur många det blir, 500 000 personer?
Kanske mer?

I vart fall måste vi bromsa kraftigt nu, och inte bara nu, utan i flera år.
Visst, så småningom kommer de flesta att vara integrerade, men vi kan inte fortsätta fylla på som vi gjort de senaste åren, det kommer att sluta med enorma problem, både ekonomiska, kulturella och när det gäller klassklyftor, kriminalitet och försämringar av välfärden.

Jag tror sossarna börjar inse detta nu, och börjar ta tag i saken, moderaterna likaså.
Centern är/har blivit/vill bli invandrarnas parti, och det är smart, det kommer att bli näst största parti rätt fort om de verkligen utmärker sig som det, bättre Centern än muslimska brödraskapet.  ;)

Summa summarum, jag förstår varför Trump vann valet, och väljarna har fått vad de efterfrågade.
Fast visst, han hade kunnat vara lite smidigare.  ;)
Det skall bli intressant att se vad som händer de närmaste åren, om han orkar med den mobbing han och hans familj utsätts för vill säga, det är ju långt ifrån säkert.
« Senast ändrad: mars 03, 2017, 16:53 av Rickard »

Utloggad Cougar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #12 skrivet: mars 04, 2017, 09:13 »
40% utlänningar i Sverige idag  :o hur definierar du "utlänningar" ?
Den officiella siffran är 17% utlandsfödda och det inkluderar inflyttade från de övriga Nordiska länderna.
 Även om du räknar med barn där båda föräldrarna är födda utomlands så kommer du bara upp i 22%.

Du som många andra ser "invandrare" eller muslimer som en homogen grupp som utan vidare kan gå ihop och bilda ett parti.
Det är ju ett märkligt antagande när man tänker på det, hur mycket gemensamt tror du tex en Turk har med en Nordafrikan eller en Bosniak? bara för att dom lyckats hamna i samma land så betyder det inte att de har några gemensamma intressen att enas runt ett partiprogram

De muslimer jag känner HATAR ISIS passionerat.
De allra flesta som fallit offer för ISIS härjningar är andra muslimer, och det är också i första hand muslimska styrkor som bekämpar ISIS på marken även om USA gärna tar åt sig äran vid lyckade tillslag.
När nyheterna rapportera om "USA ledda anfall mot mål i Syrien" så betyder det inte att det är amerikanska styrkor som gör grovgörat.

Jag säger bara Bosnien kriget...
Har de domedagsprofetior om vad som skulle hända med Sverige när vi tog in en stor mängd flyktingar under en djup lågkonjunktur infriats?


Globalisering för mig är betydligt mer än invandring.
Att öppna/lätta gränserna för att underlätta export och import tar ju inte bort valmöjligheten för dig som konsument att fortfarande köpa lokalt producerade varor, men det breddar valmöjligheten.

Att lättare dela forskning och besluta om miljöstimulerande åtgärder är något som måste beslutas globalt för att nå någon som helst påverkan på miljön.

Samarbete för att stävja radikalisering och terrorism blir lättare ju fler länder som är med på båten.

Samarbete för att förhindra internationell brottslighet.

Samarbete för att förhindra skatteflykt.

Allt detta blir svårt om alla länder ska huka bakom sina egna murar och "hålla på vårat"

Trump, att kalla honom mobboffer är väl ändå lite magstarkt.
Han satte själv nivån redan under presidentkampanjen och drev på ganska hårt och drev de mest konspiratoriska lögnkampanjerna mot både obama och Clinton, att nu ge honom en offerkofta genom att kalla honom mobbad köper jag inte.

ALLA presidenter (eller politiker över huvud taget) får tåla att bli granskade av pressen, och om man konstant slänger sig med lögner och halvsanningar så kommer det att uppdagas och man för helt enkelt stå till svars.


Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #13 skrivet: mars 04, 2017, 15:39 »
Mmm, ditt antal stämmer nog bättre än mitt, jag har hört siffran 40% nämnas i ett TV-program, men det var väl kanske vinklat av någon anledning.
Eller så avsågs storsatadsregionerna, där invandrarna primärt finns.
Bara i Stockholm, Göteborg och Malmö finns det ca 1.5 miljon människor med utländsk bakgrund. (Minst en av föräldrarna utländsk)

Globalisering är bra, visst, men med den informationsteknologi som finns idag, som gör det möjligt för alla som vill fly sitt land att välja "bästa möjliga land att emigrera till" kommer det att vara omöjligt att ha så öppna gränser som vi haft, och så frikostiga regler för hur nysvenskar kan nyttja välfärdssystemen som vi haft.

Detta säger sig själv, men politikerna har reagerat alldeles för sent, resultatet av detta ser vi på flera sätt.
Grovt kriminella gäng (Bland annat de som kom från kriget i bosnien).
SD har fått luft under vingarna på grund av gammelpolitikernas brist på insikt.
Till sist fick vi den flod av "flyktingar" som många väntat länge på, och då var politikerna tvungna att agera för att rädda välfärdsverksamheterna.
Det hade varit mycket bättre om de agerat för många år sedan, och infört de regler som vi nu har.
Det finns fortfarande mycket kvar att göra, hörde t.ex. att det är 5 års kö till Folktandvården i Piteå, för att flyktingarna är prioriterade, det kan väl ändå inte vara rätt?
Samma sak inom sjukvården. 

Det mesta av globaliseringens fördelar kan man ju fortfarande dra nytta av även med t.ex. tullar på sånt som inte borde transporteras runt hela jordklotet, eller att man stramar upp kraven på vilka som får komma till EU/Sverige, och vilka rättigheter de har redan från start.
Jag menar alltså inte att vi skall stänga några gränser, men vi måste ha rimliga regler och strikta krav på de som vill nyttja välfärden.
Det borde t.ex. vara så att de som kommer och inte kan identifiera sig på något sätt inte får uppehållstillstånd.
Åldersbedömningen på "ensamkommande barn" borde också vara helt och håller godtycklig så länge de inte kan identifiera sig.
Dessa två åtgärder skulle göra att de som vill hit i vart fall slutade kasta sina id-handlingar.
Det skulle snabba upp hanteringen betydligt.

Striktare gränskontroller skulle också minska de ambulerande kriminella från öst som står för en stor del av villainbrotten, och stölderna av verktyg mm från företag och byggplatser t.ex.
Inte sällan transporteras stulet gods ut ur landet på lastbilar som annars skulle fått gå tomma hem till öststaterna.

Värt att ha i åtanke är också att den kriminalitet vi ser idag i utanförskapsområden, och i de kriminella gängen inte omfattar de hundratusentals som kommit de senaste 2 åren, de har inte hunnit dithän ännu.
Det kommer alltså att bli mycket värre innan det blir bättre.

Och än en gång, globaliseringen är bra, men jag tycker att det gått lite för långt t.ex. med folkomflyttningarna, och med  vissa transporter, som t.ex. när norrmännen skickar LAX till thailand eller kina för att få den rensad, och sedan skickas den hem till Norge igen.
Då har något gått för långt i alla fall.

Jag resonerar alltså utifrån fakta, vad vi vet händer som ett resultat av invandring:
Segregationen ökar.
Vi får fler och större utanförskapsområden.
Grov kriminalitet ökar.
Narkotikabrott ökar.
Våldtäkterna ökar.
Jämställdheten män/kvinnor inom många folkgrupper är under all kritik.

Detta vet vi efter många års forskning, och ovanstående resulterar i större belastning på skola, vård, omsorg, fängelser, polisen, mm, mm.
Alltså sånt som bekostas med skattemedel.
Lägg till detta det faktum att de flesta invandrarna har en mycket lång väg in på arbetsmarknaden så kan vi konstatera att kostnaderna för en så generös invandringspolitik som vi har och har haft kommer att bli stora de närmaste 10 åren, som ett resultat av den stora mängd asylsökanden som kommit sedan 2015.
Det här är fakta och har inget att göra med rasism eller främlingsfientlighet.

Fördelar med vår generösa politik finns naturligtvis också, bland annat öppnar det dörrar för Svenska företag att exportera till länder som uppskattar vår generositet.
Och de som verkligen flyr för sitt liv tycker alldeles säkert att vårt flyktingmottagande är alldeles underbart.
« Senast ändrad: mars 04, 2017, 15:43 av Rickard »

Utloggad boek

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
SV: Donald Trump
« Svar #14 skrivet: mars 05, 2017, 09:00 »
"De muslimer jag känner HATAR ISIS passionerat."
Är du själv muslim?
Om inte så ska du veta att det är helt ok enligt Koranen att ljuga för kuffar.

"Jag säger bara Bosnien kriget...
Har de domedagsprofetior om vad som skulle hända med Sverige när vi tog in en stor mängd flyktingar under en djup lågkonjunktur infriats?"

Ja i så måtto att jugoslavisk maffia är helt etablerad i Sverige med allt vad det innebär.

Diskussionsforum

SV: Donald Trump
« Svar #14 skrivet: mars 05, 2017, 09:00 »

 
Sitemap 1 2 3