De har en gräddfil i Sverige jämför med vad de har i andra länder, det är därför det är så populärt att komma hit.
Alla gräddfiler måste åtgärdas för att vi skall minimera problemen som den kraftiga invandringen medför.
Jag ser läget som akut, tillflödet måste begränsas för vi har fortfarande oerhört många som är på väg in i lander via anhöriginvandring och så vidare.
Dessutom, ju fler invandrare vi får hit, desto bättre informerade om sina "rättigheter" blir andra i hemlandet - och gör det intressant att komma till släkten i Sverige.
Det här är ju enkel matematik, och sånt som bara måste bli bättre, annars har vi ingen chans att stoppa inflödet.
Som jag ser det är den enda naturliga balans på flödet in/ut ur landet att det blir så jävligt här att färre vill komma.
Om vårt välfärdssystem skall försörja allt fler, samtidigt som skattekonkurransen från omvärlden blir allt tuffare så kommer vi att behöva skära väldigt hårt i välfärden, att höja skatterna mycket mer går ju inte, då flyr de med pengar, företag och makt landet - vilket i sin tur ger ett ännu större minus.
Vi måste begränsa inflödet och försöka få koll på kostnaderna för både stat och Kommun.
Jag är inte dummare än att jag förstår att Kommunalskatten kommer att höjas med x antal kronor de närmaste åren då allt mer av kostnaderna kommer att hamna på den kommunala socialtjänsten, och jag är beredd att betala för den situation vi befinner oss i, men jag är inte beredd att stillasittande se på hur ansvariga politiker blundar för vad som gjort att Sverige varit och är så populärt att söka sig till.
Under en övergångsperiod borde vi ha de tuffaste reglerna i Sverige, tills vi har en situation under kontroll.
Med det menar jag att skola, vård och omsorg skall fungera och kunna finansieras utan att vi lånar, Polisen måste få kontroll över den organiserade kriminaliteten, langning av alkohol och Narkotika till minderåriga måste minska och den eskalerande trenden med våldtäkter och sexuella övergrepp måste vända.
När vi är tillbaka i någon form av normal situation kan vi lätta på reglerna för att komma till en nivå som ligger ungefär på andra EU-länders nivå.
Detta är självklart en utopi, jag förstår att vi kommer att få betala länge för det åtagande vi gjort de senaste åren, för att hjälpa folk i nöd.
Jag bara hoppas att våra politiker ändå inser att även små förändringar har ett signalvärde som ger stort utfall på antalet som söker sig hit.
T.ex. kan en sak som hårdare krav på att de lär sig Svenska göra att bara de som är intresserade att bli en del av samhället söker sig, och då är mycket vunnet.
Obligatorisk samhällskunskap för alla kan göra att männen från länderna där kvinnoförtrycket är som störst inte söker sig hit i lika stor omfattning.
De med en bra kvinnosyn kanske gör det i större utsträckning.
Det finns mycket att göra genom att finjustera många av de regelverk vi har för både asylsökande och de som fått uppehållstillstånd, och inte minst för de som inte fått uppehållstillstånd.
Jag tolkar dagens situation som helt riskfri för alla som säker sig hit.
De instrueras att kasta sina pass, säga att de kommer från ett land som ger dem större möjlighet att få asyl, om de för avslag är det dessutom ingen som kontrollerar om de åker hem eller ej.
Och väljer de att åka hem så betalar vi biljetten.
Det finns alltså ingen som helst risk att de drabbas av något "ont" sedan de väl tagit chansen att få ett nytt bättre liv i Sverige.
EU måste ju dessutom börja vakta sina yttre gränser bättre.
Som jag ser det är krig inte det största hotet mot Sverige, utan det är en okontrollerad massinvandring.
Vi såg tecken på det 2015, och det är inte alls omöjligt att det kan komma en våg som är 10 gånger större än vi såg då om vi inte gör något åt situationen.
Det är i alla fall mycket större möjlighet än att ryssarna skulle invadera Sverige.
Vad är det t.ex. som säger att Afrikanska pirater inte tar ett lastfartyg och säljer biljetter till Sverige på 30 000 kr/person, eller 5000 kr/person.
Hur hanterar vi tiotusentals personer som kliver av ett stort lastfartyg?
Menar vi allvar med att vi vill hjälpa folk som far illa så skall vi skärpa reglerna för att få komma in i landet och söka asyl, vi skall också handfast åta oss att hjälpa en större andel kvinnor och barn i utsatta flyktingläger nära krigszonerna (ta dem till Sverige om de så vill) - och istället för att minska på u-landsbiståndet öka våra insatser där, OCH ha bättre uppföljning på de insatser som görs.