Swden Politik

Författare Ämne: Aktiehandel i Avanza Mini tips som kan ge bra avkastning!!!  (läst 33210 gånger)

Utloggad joka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Hej!

Då mitt Avanza Mini konto blev spärrat direkt efter jag startade det är det nu på gång att få en lösning på det problemet så jag kan börja köpa lite aktier på prov så fort det är i gång igen (Koden blev spärrad).
Har bara tidigare handlat med fonder så jag är helt okunnig om det där med handel av aktier.
Jag gör det som en rolig grej till att börja med och går det helt åt helvete så får det helt enkelt göra det  :)

Tanken är att första månaden handla i 3-4 olika bolag för cirka 1000:-.
Sen varje månad handla för det minsta beloppet, 100:- eller om det är 200:-.
Går de jag har bra köper jag mer av dem jag då redan har, annars köper jag i något annat bolag.
Tanken är då att de satsade 1000:- + att de 100/200:- som jag köper för varje månad ska öka under en 12-månaders period i lagom takt så att jag lär mig detta med aktiehandel.
Under dessa 12 månader köper och säljer jag som jag tycker verkar lovande (eller med tips från er).
Tanken är då att dessa 1000:- + den summa på 100/200:- som jag handlar för varje månad ska ligga kvar på 2200/3400:- efter det att det gått 12 månader, mao INTE gå back på affärerna  ;)
Det jag ska försöka sträva efter är att förvandla dessa 2200/3400:- till iaf 2500/3700 men ett sådant avkastningsmål är ju bara en bonus, nöjd om jag går +/- med 0:- efter 12 månader.

Jag ska oxå bara handla med aktier inom vårat rike, eller iaf inte så jag behöver söka för att få handla med ex USA.
Då är frågan den, vilka aktier ska man köpa?
Tips mottages gärna.

Vad tror ni börshajar om ett sådant här expriment?
Är jag helt dum i huvudet och bara slösar med pengar?

//joka

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
Det finns ju ingen som helst garanti att det går +-0 när man håller på med aktier, inte på så kort sikt som 1 år i alla fall.
Jag kommer framöver att placera min tjänstepension i stora bolag med hög direktavkastning, alltså hög utdelning, det finns ett antal bolag som brukar dela ut runt 5% i aktieutdelning, och som har relativt stabila aktiekurser.
ÄVEN om kursen sjunker så har man en skaplig utdelning, och med lite tur återhämtar sig kursen på lite sikt.

Utloggad joka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Hade jag velat haft garantier hade jag ist satt in 5000:- på ett bättre sparkonto/fondkonto för att göra liknande vinst.
Nu ska jag bara prova på för att lära mig som sagt, i en småskalig satsning där tanken är den att om jag förlorar satsat kapital så kanske jag lär mig av läxan och skulle det gå bra så kanske jag lär mig hur jag gjorde för att det skulle gå så bra.
Är det en korkad idè eller är jag rätt ute för att få en bra inblick i detta med aktier?
Jag ska som sagt bara prova detta för att lära mig mer om aktiehandel, förlorar jag så förlorar jag helt enkelt.

Utloggad Volvo245GLT

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hur har det gått hittills? :)

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Aktiehandel i Avanza Mini tips som kan ge bra avkastning!!!
« Svar #4 skrivet: februari 10, 2014, 07:14 »
Mmm, det undrar jag också.
Jag köpte i alla fall Mekonomen för 20 000 kr i min tjänstepension i torsdags, de har gått ned 25% på några månader, och jag ser egentligen inga större skäl till detta, tror att de kommer att gå bra framöver.
De steg med ca 5% under fredagen.
Lundin har gått dåligt länge nu, men på senaste dagarna har de gått upp rejält, tror att de fortfarande är bra köp.

Men rent generellt så är börsen högt värderad nu, egentligen borde man nog sälja allt och ha pengarna i depå tills vi får nästa riktiga krasch, även om det kan dröja något år.

Jag har i alla fall bestämt mig för att ha minst 100 000 kr som jag med kort varsel kan lägga in i banksektorn vid nästa finanskris, lyckas man bra med en sån placering kan man tiodubbla pengarna på ett par år.

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Aktiehandel i Avanza Mini tips som kan ge bra avkastning!!!
« Svar #5 skrivet: december 24, 2014, 08:39 »
Dags för en uppdatering.

Mekonomen har haft kärva tider, men nu har de bestämt sig för att slopa den danska förlusttyngda delen av verksamheten, detta har gjort att aktien gått bra senaste tiden.
Upp 13.9% sedan jag köpte dem.

Lundin har fått stryk av de fallande oljepriserna, och det faktum att många av deras senaste provborrningar inte gett någon bra resultat.
Jag har köpt i takt med att det fallit för jag tror fortfarande att de kommer tillbaks.
Hittills  -8,6% för mig, men jag tror att de stiger med 40-50% inom 1-2 år.

PEAB är min stora vinnare, den har stigit över 79% sedan jag köpte dem för ett par år sedan!

Har gjort som jag sa tidigare och köpt lite aktier med hög utdelning.

SEB, som har stigit 25% sedan jag köpte.

Och Swedbank, som stigit 17% sedan köp.

Har även satsat lite på förlorare av den nu rådande hårdvarukonjukturen och det låga elpriset.
Bland annat har jag köpt Outokumpu Oyj, SSAB, Hafslund ser. A (Stor Norsk elproducent) och Statoil.

Frågan är dock om inte Avanza Zero (Avgiftsfri indexfond) varit, upp 30% sedan jag köpte, och över 60% de senaste tre åren!

Min tjänstepension har stigit med 37,7% på de 4 år jag hållit på med engångsinsättningar.  :)

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Aktiehandel i Avanza Mini tips som kan ge bra avkastning!!!
« Svar #6 skrivet: oktober 21, 2016, 08:53 »
Ny uppdatering.

Har sålt mekonomen (tjänade 16%)
Har sålt Lundin (tjänade 20%)
Har sålt PEAB ( tjänade 100%)
Har kvar SEB (upp 16% + utdelningar)
Har sålt Swedbank (+10%)
Har kvar Autokumpu (upp 47%)
Har kvar SSAB (ned ca 10%)
Har kvar Hafslund (upp 63%)
Har kvar Statoil (upp 5%)
Har kvar Avanza Zero (upp 31%)
Har även börjat månadspara i fonden Didner & Gerge Småbolag som gått upp 13.6% på 8 månader

Nu har jag totalt 26 olika aktier och tre fonder.
Fördelningen är:
Aktier 61%
Fonder 25%
Likvida medel 14%

Men det variera ju lite beroende på köp/sälj.

Tror på G4S.
Nilörn.
LeoVegas (upp 10% före årsskiftet enligt en person nära ledningen ;-) )
Hafslund
Autokumpu
Enquest
Electrolux

Impact Coatings upp 30% idag, den har jag också.  :)
Nu ligger jag bara -2% på den sedan köpet.  ;)
« Senast ändrad: oktober 21, 2016, 10:54 av Rickard »

Diskussionsforum

SV: Aktiehandel i Avanza Mini tips som kan ge bra avkastning!!!
« Svar #6 skrivet: oktober 21, 2016, 08:53 »

 
Sitemap 1 2 3