Swden Politik

Författare Ämne: Placera var?  (läst 19443 gånger)

Utloggad silverräven

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Placera var?
« skrivet: maj 29, 2013, 20:44 »
Har man tid och ork kan man ju placera i aktier och leka daytrader. Jag har gjort det tidigare men nu använder jag fonder. En väl balanserad fondportfölj tycker jag skall vara diversifierad såväl på geografi som branscher. Tex har jag för närvarande en spridning på Asien 40%, Europa 10 % och USA 40% samt tyngdpunkt på Konsument stabil, Konsument rörlig och Sjukvård. Jag har lyckats snitta 15% per år under senaste 10 åren. Använd Morningstars hemsida för att komponera din portfölj. Sedan föredrar jag Swedbank som har ett hyfsat stort utbud att botanisera bland. Min favoritförvaltare är Fidelity.  :)

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Placera var?
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2013, 06:36 »
Mmm, fonder när det gäller utländska bolag kan nog vara bra, men som jag ser det borde man kunna prestera bättre själv om man gör en egen "fond" av ett tiotal Svenska aktier, när det gäller investeringarna som placeras i Sverige, de flesta fonderna har ju avgifter som käkar upp en stor del av värdestegringen.
Den del jag har i Sverige har jag till ca 25% i Avanza Zero, alltså en indexfond utan avgifter - och resten försöker jag hitta bra aktier med hög direktavkastning i, som borde kunna ge en bättre utveckling än index.
Hittils har det fungerat som jag ville, även om jag hade tur i början, med Africa oil...
På senare tid har jag förlorat en hög med pengar på Nortland Resources, men ligger ändå bra till med min strategi.

Varför placerar du så lite i Sverige, är det för att du ser att uppgången kommer att bli stor i Asien och USA om/när nuvarande finanskris börjar ordna till sig, eller hur tänker du?

Grafen visar hur min tjänstepension utvecklats sedan jag började göra årliga avsättningar.  :)

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Placera var?
« Svar #2 skrivet: november 03, 2017, 14:47 »
Lite kul att se så gamla inlägg från sig själv.
Tänkte skryta lite och visa hur det gått sedan dess.  ???
Gick lite risigt fram till 2015 när jag började engagera mig lite mer i det här med aktier.
Sedan förra året har jag blivit än mer intresserad, och inom kort köper jag in mig med en liten post i ett onoterat bolag som förhoppningsvis blir börsnoterat nästa år.
Mitt mål är att spara så pass mycket att jag kan antingen varva ned jobbet betydligt vid 58 års ålder, eller sluta helt redan vid 60 års ålder (om jag nu vill det, knappast troligt).

Diskussionsforum

SV: Placera var?
« Svar #2 skrivet: november 03, 2017, 14:47 »

 
Sitemap 1 2 3