Swden Politik

Författare Ämne: Bolån  (läst 42618 gånger)

Utloggad NT-Tekniker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Bolån
« skrivet: maj 28, 2013, 10:12 »
Tänkte kolla vad ni andra har för bolån bank och vad ni betalar för ränta, rörlig eller bunden?
Hur upplever ni banken ni har nu och vilka rabatt man kan få där?
Har swedbank idag.
Betalar 4.5% på 50% av lånet som löper ut maj 2014 (bundit i tre år)
Och 2.65% på 50% som löper också ut maj 2014 (bundit ett år)
Rabatt jag fick var 0.27 eftersom jag pensionssparar, har (dyr) försäkring och har sparkonto där, var tvungen att även binda sista dellån jag tog för att få ränterabatt.
Byter gärna banken nästa år, men vilken?

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2013, 08:05 »
Jag skulle personligen välja den som har lägsta räntan, mer eller mindre oavsett vilken långivare det är. Rent principiellt ser jag ingen större anledning att ha ett bolån på "sin" vanliga bank, kan dom inte erbjuda lika låg ränta som övriga aktörer så är det bara att ta just lånen på en annan bank, det är bara om vi gör på detta sätt vi kan tvinga fram mindre marginaler hos bankerna.
Vinter gör de i alla fall i tillräcklig omfattning.

Utloggad NT-Tekniker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2013, 11:35 »
Bankerna gör det inte lätt att byta när man vill, dem delar lånet i flera delar så att man inte kan flytta en del av lånet när den löper ut eftersom andra banker inte vill ta en del av lånet och vill ha hela lånet med en gång.
Har också varit och tittat i olika bank när jag vill ta lånet och märkt att om bankerna inte ser vad du har i ditt konto då blir du dålig bemött och får inte det du vill ha.

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2013, 15:39 »
I så fall kanske det är bäst att lägga lånet rörligt tills du kan lägga om hela på en gång?
Finns det något som hindrar att man har delar av lånet på olika banker?
Nätbankerna träffar man ju inte ens, så hur de skall kunna bemöta dig dåligt har jag lite svårt att förstå.
Kollar du på prisjakt så ligger räntorna rätt likt för ett stort antal "prispressare", sist jag kollade låg det på runt 2.7 till 2.8%, dock med lite spridning beroende på lånebelopp, amorteringstid och belåningsgrad.
Du borde i alla fall med lite tur kunna kapa rätt rejält med ränta när du lägger om ditt 4.5%-lån.  :)

Utloggad NT-Tekniker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2013, 23:30 »
Har försökt att ta rörligt denna gång på delen som löpte ut i maj men bankmannen vill inte ge rabatt om jag inte binder ett år.
Har tagit kontakt med SEB som ger rabatt till medlemmar i mitt fackförbund men dem vill ha hela lånet hos dem och inte en del.
Nätbankerna har jag aldrig varit i kontakt med, bara swedbank, nordea, seb och skandia mäklarna.

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2013, 09:18 »
Kan du inte binda båda lånen i tre år för typ 2.5-2.7% ränta, det kan ju aldrig vara dåligt?
Eller lägg båda rörligt nu när de går ut och förhandla sedan med flera banker, att räntan blir någon tiondel högre i några månader för att du skall hitta bästa möjliga långsiktiga placering av lånet/lånen kanske itne betyder så mycket?

Utloggad NT-Tekniker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2013, 16:32 »
Har nu bundit halva lånet på 2.65% tills maj 2014 då löper hela lånet ut och jag får friheten att förhandla och ev. Flytta lånet till annan bank.

Utloggad Leifa.k

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2013, 22:47 »
Nov 2012 tecknade vi ett 3-åring med någon tiondel i rabatt, 2,98% blev det. Swedbank. Det jag störde mig mest på är att de har ingen "mall" för amortering i våran önskade takt, så de gör en manuell amortering också varje kvartal.

Utloggad NT-Tekniker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2013, 11:55 »
"mall" för amortering i våran önskade takt, så de gör en manuell amortering också varje kvartal.
Hur menar du?

Utloggad Leifa.k

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #9 skrivet: juni 08, 2013, 23:38 »
Det var omskrivningsdags av huslånet och vi hade 344 000kr kvar i skuld på huset. Det ville vi betala av på 4 år. Det fanns ingen sådan variant/amorteringsplan. Det blev en 3åring, (blir ett år kvar) amorterar 8600kr/kvartal enligt skuldebrevet och det sker automatiskt i början av månaden. I slutet av samma månad så gör banktjänstekvinnan på vårat lokala bankkontor en extra manuell amortering om ca 13000kr så vi kommer upp i önskad amorteringstakt.
Vi ville väl amortera för mycket på för kort tid och då passade vi inte in i deras "mallar"/amorteringsplaner, därav denna manuella amortering av banken varje kvartal. Det är väl gott så att de kan vara flexibla och göra så här.

Utloggad NT-Tekniker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Bolån
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2013, 16:56 »
Väldigt dåligt stil att tjäna pengar, längtar fram när det är dags att byta banken

Diskussionsforum

SV: Bolån
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2013, 16:56 »

 
Sitemap 1 2 3