Tilläggas kan att 2016 så kostade de så kallade ensamkommande barnen sex miljarder kronor. Vad blir summan i år?
Och vad kostade skatteflykten 2016?
Ca 285 miljarder kronor enligt Skatteverket. Det räcker till rätt mycket pension, skola, infrastruktur, vård
Det verkar finnas delade meningar om det, kan du hänvisa till din källa?
Från Expressen i veckan:
Experten: Väldigt allvarligt problem
Bara Sverige beräknas gå miste om runt 40 miljarder kronor om året på grund av skatteflykt via skatteparadis, enligt TT.
Och då skall man ha i åtanke att det mest är lagligt, till skillnad från majoriteten av de flyktingar som söker sig till Sverige: Källa:
https://www.migrationsverket.se/download/18.4100dc0b159d67dc6146d1/1509531895717/Avgjorda+asyl%C3%A4renden+2017+-+Asylum+decisions+2017.pdfMånga är rimligen desertörer (Det talas det tyst om?), de tar sig hit olagligt (måste söka asyl i första EU-land), de är i majoriteten av alla fall inte berättigade till asyl, och när de får avslag på sin ansökan så är det en rätt stor andel som ändå stannar här.
Är det denna typ av moral vi vill skall forma framtidens Sverige?
Vilka kostnader åsamkar de som stannar illegalt samhället genom att leva i ett skuggsamhälle och livnära sig på sånt som troligen inte genererar några skattepengar eller sänker försäkringspremierna i detta land.
Visst, det kan anses vara både oetiskt och omoraliskt att med lagliga medel undvika skatt, men det gör ju de allra flesta som har någon som helst möjlighet att göra det.
Hur många kör t.ex. på jobbet utan att göra reseavdrag på deklarationen, även om de har det så gott ställt att de inte alls behöver?
Man kan alltid diskutera hur andra gör, jag tycker det är bättre att fundera över hur man själv skulle göra om man var i en situation där man kunde välja var man placerade sina pengar i olika fonder.
I Sverige med 30% skatt på eventuell tillväxt, eller i ett annat land med 0-5% skatt?
Det där spelar ju ingen som helst roll för en småsparare, men har du hundratals miljoner eller miljarder att förvalta så blir det snabbt stora pengar.
Skatteintäkter behövs självklart, men samtidigt så vann alliansen valet på att slopa en av verkligt få skatter som det är svårt att smita undan, fastighetsskatten.
Det gör dessutom att rörligheten på bostadsmarknaden stagnerat på grund av den höjda försäljningsskatten, vilket i sin tur gör bostadsbristen skriande.
Snart går det bara hyra i andrahand...
Nu smyger sig ytterligare ett rättviseproblem in.
Invandare med uppehållstillstånd har många gånger så svårt att få ett andrahandskontrakt så våra allmänyttiga fastighetsägare nu i allt större omfattning låter nysvenskarna få förtur i köerna.
Inte heller detta underlättar för de etablerade partierna att vinna folkets förtroende.
Jag kan tillägga att även jag kanske skulle fly från mitt land om det var för jävligt där, jag skulle kasta mitt pass, och ta mig till det land som har de mest gynnsamma systemen för mig, ljuga om varifrån jag kom om det kunde hjälpa mig att få stanna, o.s.v.
Jag skulle troligen dessutom stanna kvar om jag blev utvisad om det bara fanns en möjlighet.
Jag säger alltså inte att flyktingarna gör fel, jag säger att våra politiker inte verkar förstå vad det är som gör att så många söker sig just hit.
De verkar inte heller förstå att de regelverk som vi har gör att det inte är de som verkligen flyr för sitt liv som kommer hit, utan de som har låg moral och handlar oetiskt för att ha en chans att få stanna.
Med de regler vi har (men framförallt hade 2015) så är det helt självklart att många söker sig hit.
Varför itne införa regler som säger att man måste kunna identifiera sig på något sätt för att alls få söka asyl?
Det skulle i en handvändning göra att alla ärenden skulle kunna utredas betydligt fortare än idag när väldigt många inte kan identifiera sig, och där många också ljuger om varifrån de kommer.
Det finns ju t.ex. nästan ingen Afghan som KOMMER från Afghanistan, de har alla växt upp i syrien...