Det skiljer sig nog rätt mycket mellan verksamheterna.
När man som jag har 99% av försäljningen online så blir det ju papper på alla affärer, jag ser i alla fall väldigt små möjligheter till någon "skatteplanering" om du med det menar rent fiffel.
Jag klagar inte på min lön, 36900 /mån, men jag betalar nog in en miljon/år i skatt på ett ungefär.
Moms 20%, arbetsgivaravgifter 32%, inkomstskatt 33% och skatt på aktieutdelning 20% (som redan är beskattad med bolagsskatt).
En av få saker som är fördelaktigt är att man kan sätta av upp till 35 % av företagets totala lönekostnader i tjänstepension.
Dessutom är aktieutdelningen skattegynnad i förhållande till lön över brytpunkten, bara ca 42% skatt (22% bolagsskatt + 20% på aktieutdelningen).
De flesta småföretagare som jag har dock inte råd att sätta av just nåt i tjänstepension, eller ta aktieutdelning, eller ens ta ut så pass hög lön, så jag är ju väldigt gynnad av dessa två plus i kanten som finns för företag som går bra.
Glömde förresten att företagen betalar sjuklön sedan länge, så första veckan betalas ju av företagen oavsett om man är ägare eller anställd, skatten sänktes i samband med den omläggningen, så jag som företagare är nog redan kompenserad i viss mån för att jag "aldrig är sjuk", alltså med lägre bolagsskatt än det var tidigare.
Ber om ursäkt för att jag gnällde på det.