Börsen är hög, Trump ställer till det, krig och elände, men ändå känns väl börsen rätt OK.
Jag har i alla fall min strategi fast, jag har ca 70% placerat i aktier och fonder, och 30% i depån, sparas till den dag botten går ur igen.
Då hoppas jag kunna pricka rätt med köp i den/de branscher som drabbats hårdast, banker brukar vara bra, men även fastigheter kan komma att vara rätt när nästa bubbla spricker.
Jag har 0 kr placerat i fastigheter nu, känns inte som att det kan bli bättre än det redan är för dessa bolag.
Bank har så bra avkastning att jag har runt 15% av mitt sparande i banker (SEB o NORDEA), de har gått bra, och har hög utdelning.
Tre aktier som jag rätt nyligt gått in i är:
Novo Nordisk.
Marknadsledande inom insulin/diabetes, de har fallet med 40% på relativt kort tid, utan direkta skäl som jag ser det.
Tror på en uppgång på runt 100% inom en treårsperiod.
ATEA, stor nordisk aktör inom IT, med det fokus som nu ligger på syberbrott och säkerhetslösningar så tror jag att de stora aktörerna i denna bransch kommer att vara överhopade med arbete de närmaste åren, det bör tala för förbättrade marginaler och vinst, som sedan resulterar i högre utdelningar.
De har redan nu hög utdelning, men jag tror den kan öka ytterligare, om inte kursen stiger ännu mer än den redan gjort bara de senaste veckorna.
Köpte dem i mitten av Januari och de är upp med 16% sedan dess.
LEOVEGAS.
Köpte dem vid introduktionen, fick bara 100 stycken i tilldelning, men köpte fler dagen efter.
De har gått sådär, men är nu på +10% för mig.
Baserat på vad jag läst, och hört, om dessa så har de nått sina mål på ett fullt acceptabelt sätt, och det finns inget som tyder på att deras planer för framtiden inte skall gå i lås, om så sker bör kursen innan 2018 års utgång ligga på minst 70 kr (strax under 40 kr nu).
En potentiell uppgång på runt 70% inom ett par år alltså.
Två andra företag som har stigit bra, men som har potential att stiga mycket mer är tråkiga Outokumpu och SSAB.
Outokumpu är upp över 300% (Tyvärr köpte jag dem för tidigt, så mina är bara upp 130%) sedan februari förra året.
De kan stiga ytterligare 250-300% de nästa 2-3 åren om de så bara når någon form av "medelvärdesnivå" sett historiskt.
SSAB är upp 70% på ett år, men borde kunna stiga lika mycket till de närmaste 2-3 åren.
Andra starka kort (som jag tror på) i min portfölj är:
Nibe (Långsiktig ägare som växer genom uppköp, står inför en enorm omsättningsökning de närmaste 2 åren.)
Statoil, Bra direktavkastning, öppnar snart det stora oljefältet som de har tillsammans med bland annat Lundin och AKER/BP.
Enquest, min chansaktie som stigit med 220 % på ett år, men som kan stiga ytterligare 200-300% de närmaste åren som jag ser det.
G4S, säkerhetsföretag liknande Securitas som genomgår stora program för att komma tillrätta med tidigare dåliga avtal och stora kostnader för pensioner. De verkar i en bransch där det troligen inte finns någon hejd när det gäller framtida behov, de är upp över 30% sedan BREXIT, har bra direktavkastning (över 4%) och jag tror på branschen som sådan.
Resonerar lite liknande rörande SAAB.
Kommentarer?
Självklart kommer de flesta av dessa INTE gå upp så mycket som jag tror, men antagligen några, och det räcker för mig.