Swden Politik

Författare Ämne: Var placera nu?  (läst 49434 gånger)

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
Var placera nu?
« skrivet: maj 25, 2013, 13:38 »
Är i färd att välja placering för min tjänstepension, men känner mig osäker på vad man skall satsa på, funderar främst på stora stabila företag med hög direktavkastning och relativt stabil akteikurs.
Vill gärna ha förslag från er som är mer insatta i det här med aktier än vad jag är.

Några företag som jag funderar på är:
Björn Borg
TeliaSonera
Astra
Tele 2

Utloggad joka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2013, 22:31 »
Har du kollat in denna video?
Cirka 8,30 in i filmen.
Se hela annars  :)
Holmen och Skanska.

http://www.youtube.com/watch?v=xHU2P9p1z-Q

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2013, 15:12 »
Har sett filmen nu, men holmen och övriga skogsföretag är ju hårt tyngda av den starka kronkursen, de förlorar pengar.
Känns inte riktigt som rätt läge att gå in i detta för tillfället, även om deras tillgångar kanske är stora.
Som jag ser det finns det inte mycket som talar för att kronan skall sjunka i värde de närmaste 2-3 åren.
Skulle vara om Vänstern fick egen majoritet i så fall, och började ösa ut lånade pengar i offentliga sektorn.
Man kan ju i och för sig se det som en långsiktig investering, och hoppas att det på 5-10 år kommer att ha skett en rejäl justering av kronans värde så att skogsindustrin får tillbaka sin konkurrenskraft, så visst, omöjligt är det inte att jag placerar en del av pengarna där.
Köpte PEAB förra året, men skulle nog ha satsat på Skanska istället, dagarna efter avsättningen till tjänstepension så offentliggjordes Krisen i Northland Resources, där PEAB har stora fodringar...

Utloggad NT-Tekniker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2013, 09:58 »
Har aldrig tänkt på peng placering, Är för lat att göra något åt mitt sparande i swedbank där jag får knappt 0.5% för och betalar 4.5% i bolån, banken tar alltså 4% av mig för en del av bolånet.
För typ mer än ett år sedan fick jag erbjudande om 4% sparränta på resursbank eftersom jag har mitt kreditkort där men jag gjorde inget där  :(
Pensionen tar swedbank också hand om, där jag var tvungen att placera för att få bolån ränterabatt, placerar 1000kr/månad där.
Skulle vara bra med tips om andra placeringar.


Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2013, 11:20 »
De pengar vi sparar till barnen har jag just placerat bundet 2 år på Avanza/Klarna till 3.1% ränta, det tycker jag är bra.
Faktiskt så pass bra att man skulle kunna låna på huset till lägre ränta, och sedan sätta in på detta sparande och tjäna på det.
Summorna man kan tjäna blir ju väldigt små, men ändå...

När det gäller tjänstepensionen vill jag gärna att den har potential att utvecklas mer, så jag lutar åt att placera i vart fall en del i bankaktier - även om det är "för sent" för att kunna få någon gigantisk uppgång.
Jag tror också att jag kommer att spara en del.
Det fina med Avanzas tjänstepension är ju att man även kan spara i aktier, inte bara i fonder, min strategi är därför att varje år köpa några olika aktier som jag tror på, samt ha en del i Avanzas Zero, en avgiftsfri indexfond.
Om/när t.ex. bankerna kraschar nästa gång kan jag ha relativt snabbåtkomliga pengar i indexfonden som jag kan placera i 2-3 olika bankaktier (för att fördela riskerna OM någon av bankerna skulle tillåtas gå omkull).

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #5 skrivet: november 14, 2015, 19:23 »
Har du kollat in denna video?
Cirka 8,30 in i filmen.
Se hela annars  :)
Holmen och Skanska.

http://www.youtube.com/watch?v=xHU2P9p1z-Q

OM jag köpt Holmen då du sa det så hade uppgången till idag varit 45%...
På två år.  :o

Utloggad Gano

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2016, 23:12 »
Hej

Jag har riskminimerat sedan sent 2015. De finansiella riskerna är alltför stora just nu.

50% räntefonder -0,25%
30% Blackrock Guld Fund (aktier i guldgruvor) +26%
10% pensionsföräkring traditionell
10% vanliga aktiefonder

MVH/Gano

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #7 skrivet: mars 07, 2016, 06:53 »
Jag har nästan hälften i depå i väntan på att botten skall gå ur.
Har ett antal placeringar i branscher som drabbats hårt av det låga energipriset, som t.ex. el och olja, då jag anser att de har stor potential att öka i värde, OM kurserna skulle komma tillbaks finns det potential att de stiger med mellan 300 och 1000%...
Exempel är SSAB, Autokompo (hur det nu stavas), Hafslund, statoil och Enquest.
Allt är annars högt värderat, så jag försöker äga en del aktier med bra direktavkastning, så man i alla fall får lite ränta på pengarna, oavsett hur kurserna utvecklas.
Just nu tittar jag på vilka företag som kan gynnas av mobiltelefoni 5G och har bestämt mig för att ligga kvar med mina Nokia, samt att jag köpt lite Sivers aktier.
Bankerna har hög direktavkastning, men är högt värderade.
När de rasar kommer jag att köpa bankaktier för en stor del av det som finns i depåerna. 

Har sparat i privat tjänstepension huvudsakligen i aktier i 5 år nu med en uppgång på i snitt rätt precis 10%/år.
Några riktiga vinnare (Africa oil och PowerCell), och några konkurser...
Har runt 20 olika aktier totalt.
« Senast ändrad: mars 07, 2016, 07:58 av Rickard »

Utloggad Gano

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2016, 23:29 »
Hej
Har fått nästan 100% värdeutveckling på första halvåret; guldaktier och Blackrock Gold fund USD. Silvret sköt fart rent djävulskt de senaste 2 veckorna, priset bottnade i dec 2015 på 13,84 USD/ounce. Idag kostar det över 20 USD/ounce. Deutsche Bank visar att banksektorn är på väg in i en giftig tid. Varningstecken för grekiska, italienska och spanska banker börjar nu hagla in. JP Morgan Chase åtalade för att ha manipulerat silverpriser, men klarade sig med en hårsmån. De har nu ca 1400 ton fysiskt silver i sina valv som de antingen håller för egen räkning eller för någon kund. Deutsche Bank samarbetar med Europol och erkänner medverkan i guldprismanipulation och anger HSBC och Bank of Nova Scotia, lämnar in alla mail och all dokumentation mot att de får strafflindring. Det händer nu så mycket samtidigt att man nästan häpnar. Och Main Stream Media tystar ner detta, förmodligen medvetet.

Man törs nu inte manipulera längre i samma utsträckning som förut, och man börjar nu tappa kontrollen. Priserna skenar.

När de har skenat klart om ett par år är det förmodligen dags att köpa bankaktier, då står de nog nära noll och vi har nog fått bidra med våra skattepengar för att hjälpa några (igen). Men jag tror att silver/guld står inför ännu en våldsam ökning. First Majestic Silver med Keith Neumeyer som VD hade varit mitt val just nu. Randgold är ett annat val. Men jag är feg och sprider risk på guldfond istället.

MVH/Gano

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2016, 10:43 »
Hmm, jag köpte bankaktier måndagen efter brexit, det var nog inte så lyckat, har fortsatt falla.
Dock så innebär det att jag har ännu större andel aktier med hög direktavkastning.
Har tänkt sälja mina Powercell imorgon, får jag fredagens kurs för dem har jag satsat totalt ca 27 000 kr och sålt för drygt 110 000 kr, känns bra.  :D
Och det behövs för att kompensera mina råvaruaktiers kräftgång.
Har även en post i CTT Systems som stigit med över 130% sedan jag köpte dem, känns som att det är läge att sälja dem nu också, med all terrorism så känns det troligt att resandet kan minska framöver, vilket skulle kunna pressa många aktier i flygbranschen?

Hur kan guldaktier och fonder stiga så mycket mer än guldpriset, kan du förklara det?

Utloggad Gano

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #10 skrivet: juli 10, 2016, 23:45 »
Hej

Det är inte svårt att förklara. Vid ett guldpris på t ex 1000 USD/ounce kan en gruva gå plus noll på en försäljning på, låt säga 400 miljoner SEK. Gruvan är värd noll, och aktien är i princip närmast värdelös. Nu stiger priset på guld till 1400 USD, och försäljningen ökar då till 560 miljoner med en vinst på 160 miljoner, vilket ger en vinstmarginal på 40%. Gruvan värderas nu, enligt gängse normer, till minst 6 gånger vinsten, d v s 960 miljoner (nästan en miljard). Aktiens värde kan 10-dubblas eller varför inte 100-dubblas. Kostar aktien 25 öre så....ja du förstår.

Det som hände 2011, även om ingen kan eller ens vill försöka bevisa det, är att centralbankerna började attackera guld kraftfullt för att trycka ner priset för att få guld att framstå i dålig dager och därigenom försvara pappersvalutorna. Komihåg hur man löste krisen 2008. Man tryckte ut biljoner och åter biljoner Dollar, Euro, SEK och annat. För att trycka ner guld skapade man helt enkelt en otrolig massa ägandebevis och försköt balansen mellan tillgång och efterfrågan så att priset föll. Detta var en effektivare metod än den förra mer påtagliga metoden att helt enkelt dumpa ut fysiskt guld på marknaden från centralbankerna. Man skickade på 70-80 talen ut mer än 1000 ton, och det hjälpte inte.

Men guld är en liten marknad, och därigenom utsatt för manipulation. Sedan människan började bryta guld har ca 110000 ton tagits upp. 2000-2500 ton bryts årligen. Centralbankerna sitter på en stor del. De försöker förneka betydelsen av guld, men frågan är varför de själva äger så mycket? Svaret är att guld är mycket viktigt för den monetära balansen i världen. Det kan gott hända att guld attackeras igen, men jag tror att spelet börjar ta slut. USA försöker hålla igång tills valet i höst. Jag har följande mix: 50% korträntefond, 10% vanliga aktier (håller på att sälja dessa), 40% guldaktier.

MVH/Gano

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #11 skrivet: juli 11, 2016, 07:51 »
OK, "guldaktier" trodde jag var någon typ av pappersguld, men då förstår jag.

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #12 skrivet: juli 11, 2016, 09:30 »
OM jag får sålt mina Powercell och CTT systems för den kurs jag satt så får jag ett skapligt belopp tillgängligt för investering.
Någon som har förslag på vad man kunde tänka sig?
Hälften vill jag placera i relativt säkra papper, den andra hälften kan placeras mer chansartat.
Har köpt G4S för några veckor sedan, och funderar på att köpa även Securitas då det här med säkerhet kommer att bli allt viktigare i många länder.
Allt mer ju mer pressade IS blir dessutom...
Kanske är man för sent ute i dessa bolag?

Edit: PowerCell såldes! Över 500% vinst på dessa sedan de lanserades på börsen i december -14  :D
Kanske köper igen vid nästa nyemission, om framtiden då ser ljus ut.
 
« Senast ändrad: juli 11, 2016, 09:40 av Rickard »

Utloggad Gano

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #13 skrivet: juli 11, 2016, 12:44 »
Hej

Pappersguld är ajabaja. Pyramidspel.

Tycker du gör rätt i att hämta hem vinster. Det är, som du säger, svårt att hitta något riktigt bra att placera pengarna i just nu. Varför inte ta semester, sätta allt i nåt säkert som räntefonder, kolla läget litegrann, göra lite research och invänta vad som händer efter presidentvalet i USA ?

Jag tror nästan man får vara nöjd med +5-10% ett år som 2016.

MVH/Gano

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Var placera nu?
« Svar #14 skrivet: juli 12, 2016, 08:28 »
Såg igår morse att asien gått starkt, så jag la in säljordrarna på PowerCell och CTT Systems om de skulle stiga med 3% och det gjorde de, så jag fick sälja båda posterna med ytterligare 3% vinst.
Har några aktier som gått riktigt dåligt för mig, bland annat SSAB, Nokia och Impact Coatings (köpte denna just efter en uppgång för bara några veckor sedan) men som jag fortfarande tror har potential att återhämta sig, så de vill jag inte sälja.
Vad innebär korträntefonder, har man pengarna låsta en viss tid där?
Det är egentligen inget jag vill, försöker ha pengarna tillgängliga så jag kan reagera på överreaktioner på börsen, t.ex. efter terrordåd, brexit, olika val o.s.v.
Om man då och då kan köpa med 5-10% rabatt på grund av överreaktioner så kan det ge en rätt bra utdelning jämför med en korträntefond, låt vara att risken i aktier är större.
Skall kolla på guldgruvor, du får gärna komma med tips, det lär ju inte skada dina aktier om jag köper samma.  ;)
Jag började spara mer seriöst och strukturerat för 5 år sedan, senaste 2 åren har jag dessutom gått ned i lön och tagit ut mer i tjänstepension och aktieutdelning, som jag placerat i sparande - och har haft en bra tillväxt.
Utvecklingen har inte varit lika bra som den ser ut i grafen (fattar inte hur de räknar) men runt 10% om året har det i alla fall snittat.
Men jag är mycket väl medveten om att den uppgången kan vara raderad på kort tid om nåt skulle hända som får börsen att falla.
Grafen visar fördelningen, och utvecklingen jämför med utdelningsidex.
I detta finns en IPS, en Tjänstepension och en ISK, försöker styra över mesta möjliga till ISK nu då den ger mycket större frihet när man skall ta ut pengarna.
Har god spridning med 23 olika aktier, 3 fonder och kontanter i depån vilket gör att mitt innehav följer index rätt bra, blir lite av en "egen fond" men utan avgifter.
Uppgångarna jämför med index beror främst på tur med bland annat Africa Oil, PowerCell och CTT.
Största tappen har gjorts på Northland Resources, Diamyd, Nokia och SSAB.
En aktie som gått riktigt bra för mig är också Enquest, den är upp runt 50% men kan stiga ytterligare ett par hundra procent om oljepriset stiger mer, där har jag runt 7% av av mitt sparande idag.
De ligger i 3,40 kr nu,  men jag tror den stiger till 7 kronor inom ett år.

Just när det kommer till sparande så är det oerhört förmånligt att vara egen företagare, jag kan ta ut upp till 35% av vinsten i företaget som tjänstepension, och ca 150 000 kr/år i aktieutdelning, om resultatet medger det.
De som har ett antal anställda med lönsam verksamhet kan ta ut upp till 20% av de totala lönekostnaderna i aktieutdelning...
Tänk vad det kan bli om du har 10 anställda, runt 1 miljon/år...
« Senast ändrad: juli 12, 2016, 09:14 av Rickard »

Diskussionsforum

SV: Var placera nu?
« Svar #14 skrivet: juli 12, 2016, 08:28 »

 
Sitemap 1 2 3