Att någon säger att de hatar blattar behöver inte betyda att de anses ha någon form av genetisk fallenhet för ofog.
Som jag ser det så är det ofta kombinationen av fattigdom, religion och kulturella skillnader som gör att folk lite slarvigt klumpar ihop dem i olika benämningar/grupperingar.
Det man hatar är grupper av fattiga personer i utanförskap, men annan religion och kultur än de egna.
Uttrycken blattare, zigenare, svarta kan tolkas som fördomsfulla, men behöver inte vara det, man vet först om/när man för en saklig diskussion vad olika personer tycker och tänker. Orden är beskrivande och har på sätt ett värde.
Det verkar vara mycket mer accepterat i USA, där INGEN reagerar på "latinos", "Coloured", "Mexican" och "Muslim".
När det gäller rasism så tror jag det är lika utbrett i alla partier, utom möjligen vänstern och miljöpartiet.
Kanske har SD bildats av rasister en gång i tiden, men idag tror jag det är ytterst få av dem som är rasister i ordets rätta mening, däremot så vill de göra något åt den samhällsomvandling som invandringen orsakat och orsakar.
Vissa anser utvecklingen vara positiv, andra inte.
Min bedömning är att en majoritet av folket tycker att det gått för långt, för fort, och att något måste göras.
Inga andra partier har velat lyssna, för har de öppnat munnen så har vänsterpartister och miljöpartister inom journalistiken slagit ned på dem med oerhörd kraft.
Den politiska snedvridningen inom journalistiken är som jag ser det ett stort problem.
Håller med om att uttrycket kristen grund borde strykas ur alla partiers program, däremot så kunde man uttrycka sig på något sätt om den moral, etik, omtanke om andra, jämställdhet och rättvisa som byggts upp i det Svenska samhället.
Mycket av det kommer naturligtvis från de kristna värderingarna som funnits, men man bör skippa det ordvalet om man vill vara seriös inom politiken.
Kristendomen har haft en enorm betydelse för vårt samhälle, men idag när allt fler inser/anser att det bara är ett maktmedel/påhitt bland andra kan man inte blanda religion och politik.
Politik måste bygga på humanism, vetenskap och beprövad grund.