Swden Politik

Författare Ämne: Globaliseringens nackdelar och brister.  (läst 62800 gånger)

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Globaliseringens nackdelar och brister.
« Svar #120 skrivet: december 22, 2017, 15:55 »
Ja, man ser väl vad man vill se.

Jag har som sagt sett Roslings tal ett antal gånger och jag kan inte se att han på något sätt stöttar strategin att ta emot en massa flyktingar i Sverige, tvärt om - han tyckte att prioriteten borde ligga på att hjälpa på plats, och sedan la han naturligtvis till det politiskt korrekta att han var för att hjälpa även här, om det fanns pengar.
På intet sätt menade han så vitt jag kan se att det långsiktigt skulle vara bättre för vare sig flyktingarna eller oss att de kommer hit.
Jag menar dessutom att de allra flesta nog vill tillbaks till sitt hemland om de bara kan överleva orostiderna - även om det är i ett flyktingläger nära hemlandet.
Jag tror dessutom att folket i grannländerna är beredda att ge mycket mera stöd än vad vi är beredda att göra.

Jämför t.ex. om det skulle bli krig i Norge eller Sverige, jag är helt säker på att det skulle vara helt annorlunda då jämför med nu - vi skulle nog många av oss "öppna våra hjärtan" på ett helt annat sätt när flyktingarna har samma kultur som vi själva.
Mycket av integrationsproblemen, som jag ser det har inte alls med "ras" (finns ju bara en) att göra, utan är nästan helt beroende på de olika kulturerna och religionerna som tydligt inte går så bra ihop.
Med tiden löser sig dessa akuta problem, men bara om vi har en begränsad invandring, det går inte hålla på som vi gjorde när det kom som flest, det vore helt ohållbart.

Jag är fullständigt medveten om att den radda med olagligheter som jag radade upp har mer med utsatta människor att göra än med var man fötts, men samtidigt vet vi ju att ju fler invandrare vi tar emot desto fler och större blir utanförskapsområdena, där grogrunden för dessa avarter finns.

Anledningen att SD finns är att de gamla partierna inte hade förmågan att inse att våra regler var alldeles för slappa, och att det bara var en tidsfråga innan den "invasion" vi sett skulle komma.
Det om något är olyckligt då det gör att hela demokratin sätts på spel då det blir svårt att bilda majoriteter.

Utloggad Cougar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Globaliseringens nackdelar och brister.
« Svar #121 skrivet: december 23, 2017, 10:53 »
...eller så ser man saker för vad dom är.
Titta lite på youtube på intervjuer med Rosling så framgår det rätt så fort var han står.
tex hans arbete med Refugee Air som jobbade för att flyga hit flyktingar direkt från oroshärdar, eller hans arbete för att dela budgetposter så det blev en budget för migration och en för bistånd ( utan att för den skull sänka migrationsbudgeten)

Visst ligger det närmare hjärtat att hjälpa människor i närområdet, det är en mänsklig egenskap att om man har mer gemensamt med den utsatta så är man mer benägen att hjälpa.
men tänk på den finska invandringen på 60 och 70 talet, det kom ca 700.000 finnar och den integrationen gick inte helt smärtfritt trots att de är ett "brödrafolk"
Fortfarande finns det finnar i Sverige som bott här nästan hela sitt liv som knappt pratar Svenska.
Jag vet inte hur det var norrut, men här var det ungefär samma skitsnack om finnar som det är om muslimer nu.

Utloggad Rickard

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Globaliseringens nackdelar och brister.
« Svar #122 skrivet: januari 03, 2018, 07:32 »
Finns gott om finländare i Luleå, många av dem pratar bara Finska.
Jag kan inte påminna mig att skitsnacket alls var på samma sätt, eller tidningsrubrikerna för den delen.
Visst kan "Svenskarna" vara lite irriterade på att finnarna har egna grupper på jobbet som bara pratar finska, men så vitt jag vet har denna folkgrupp aldrig bidragit till några större sociala oroligheter även om de hållit sig för sig själva.
Rent allmänt kan man väl säga att de flesta som invandrar till Sverige för jobb, eller p.g.a. kärlek har integrerats rätt bra, de problem vi sett på senare tid beror enligt mig till stor del på internet och att folk i hela världen fått upp ögonen för vilka öppna dörrar vi haft in i vår välfärdsstat.
Det attraherar till viss del ett klientel som inte är önskvärda i någon nation, jag tror att länderna de flyr ifrån tycker det är bra att bli av med dem, och det är väl också därför vi i viss mån har problem att få "skicka hem" de som blir utvisade, de är helt enkelt inte önskvärda ens i sina hemländer.
Och ja, jag pratar om individer, inte folkgrupper, även om det är helt klart att problemen är större inom vissa folkgrupper, som regel beroende på kultur, tradition och religion - inte ras.
Inte ens om det fanns raser.

Angående Rosling så står det väl helt klart att han var beredd att offra sitt eget liv för att hjälpa andra, oavsett var problemen fanns.
Men när han var tvungen att prioritera, vilket man alltid måste göra i viss mån, så prioriterade han hjälp i närområdet.
Sen kan man alltid vara politiskt korrekt och arbeta för att vi skall satsa ännu mer pengar än vad vi gör på stöd till de som har det svårt.
Det finns ingen motsättning därvidlag.
Det enda som är helt säkert är att pengarna är begränsade och att vi måste prioritera, Sverige har prioriterat invandring framför u-landsbistånd och stöd till UNHCR - många tycker att det är fel prioritering.
Rosling var en av dessa.
Så tolkar i alla fall jag hans tal som vi diskuterar nu.
Exakt vad han tyckte visste bara han själv.
« Senast ändrad: januari 04, 2018, 09:17 av Rickard »

Diskussionsforum

SV: Globaliseringens nackdelar och brister.
« Svar #122 skrivet: januari 03, 2018, 07:32 »

 
Sitemap 1 2 3