Mona Sahlin sa 2001 att svenskarna måste integreras i det nya Sverige. Det gamla Sverige kommer inte tillbaka. SSU i Kalmar har bytt namn till SSU Kurdistan…
Varför har våldet, kriminaliteten och gängvåldtäkterna eskalerat i och med att alltfler människor kommit in i landet från Mellanöstern? Kan det möjligtvis finnas ett samband? Varför påminner Malmö allt starkare om situationen i Mellanöstern? Kan det möjligtvis finnas ett samband? Varför vill vissa människor inte se verkligheten som den är? Varför vill vissa människor vända bort blicken och blunda inför verkligheten? Är sanningen för jobbig att ta in eller vad är felet?
Jag har fått frågan - Kan du berätta hur ofta i din vardag som du har problem med muslimer?
Ställ inte frågan till mig.
Ställ frågan till de som bor i Malmö och till judarna i Malmö. Ställ frågan till kvinnorna i utanförskapsområdena som utsätts för s.k. hedersrelaterat våd. Ställ frågan till polisen, till ambulanspersonalen, till brandmännen som ideligen utsätts för stenkastning och verbala hot. Ställ frågan till de kristna som tvingas fly från muslimska fundamentalister. Ställ frågan till de unga muslimska flickorna som tvingas gifta sig med betydligt äldre kusiner. Ställ frågan till de homosexuella.
Det som slår mig är folks oro, maktlöshet, känslan av otrygghet och frustration över hur landet utvecklas i en alltmer negativ spiral. Folk och människor i allmänhet börjar så smått ta lagen i egna händer eftersom de som har makten (regeringen, den s.k. oppositionen, polisen) inte gör sitt jobb.
Detta kan leda till kravaller och i förlängningen inbördeskrig. Jag får väldigt dåliga vibbar av utvecklingen i landet. Våldet och hatet i samhället eskalerar. Även utländsk media ser med förvåning och oro på utvecklingen i Sverige. Fler och fler kritiska röster tystnar på grund av att de utsätts för påtryckningar och hot. Tyvärr så tror jag att hela samhället är på god väg till en kolossal kollaps och jag törs knappt tänka på vad som händer då.
2012 besökte dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt Malmö.
Malmös rykte som en gangsterstad tycker Reinfeldt är överdrivet.
"- Jag tror att folk som bor här inte känner igen sig i det, utan upplever att Malmö är bra. Man ska vara försiktig med att sätta etiketter på en stad. Det har varit uppmärksammad brottslighet och nu görs insatser för att komma åt det, säger han."
http://www.expressen.se/kvp/har-ar-rein ... k-i-malmo/
1 maj 2013 höll nuvarande statsminister Stefan Löfven tal i Malmö.
"- På bara några år har ni i Malmö klivit fram och visat att det här är en stad i kulturens och utvecklingens framkant. Och jag tror att det är känslan av framtidstro som gör att staden växer."
"Det är vi som avgör vår framtid, och därför samlar vi nu Sverige för att skapa möjligheter för den generation som ska ta vid.
Och precis som Malmö är denna generation ung, den är global, och den är redo att slå oss med häpnad!"
http://www.socialdemokraterna.se/Stefan ... jtal-2013/
Hur långt från verkligheten befinner sig våra politiker?
Ska vi inte oroa oss? Har våra folkvalda full koll på läget?
Paulina Neuding:
"Våld ett allt större problem"
"Vad är det som händer dagligen?
– Att någon kollega blir hotad eller hamnar i en våldsam situation. Dessutom påverkas vi av att våldet i samhället har blivit så mycket grövre. För tjugo år sedan var en skottskada något unikt. Nu åker vi på skottskador så gott som dagligen.
Det ifrågasätts ibland i debatten att våldet ökar.
– I så fall måste det ha minskat radikalt i något annat avseende. Vi ser en påtaglig ökning av grovt våld, framför allt skjutningar och andra former av grov misshandel.
Han beskriver en händelse i en annan Stockholmsförort i våras: En sjukvårdare tar hand om en patient i en ambulans som plötsligt prejas av vägen av en annan bil. Under mordhot tvingas sjukvårdaren in i den andra bilen för att vårda en person under färden.
– Sådana händelser sätter spår och riskerar att traumatisera ambulanspersonalen. De körde i vansinnesfart, kollegan satt där och bad till Gud att få komma hem till sin familj."
http://www.svd.se/vald-ett-allt-storre- ... /om/ledare
Är läget så här illa i landet eller är det överdrifter? Varför växer SD i snart sagt varje opinionsundersökning? Varför verkar de andra politiska partierna ha drabbats av handlingsförlamning eller är detta en medveten strategi?